Zelf alles online berekenen

Al 18 jaar, met 202 rekentools en ruim 15.500.000 berekeningen per jaar.
Bijgewerkt na Prinsjesdag 2018

Wat kost een motor(fiets)?

Motor rijden kost, inclusief afschrijving, tussen de € 1.200 en € 4.000 per jaar.

Waar bestaan de kosten voor een motor uit?

De eenmalige kosten voor een motorfiets bestaan uit:

  • Motorrijbewijs € 1.000 – € 2.000
  • Aanschaf motorfiets € 5.000 – € 20.000
  • Helm en motorkleding € 900 – € 1.600

De jaarlijkse doorlopende kosten bestaan uit:

  • Motorverzekering € 100 – € 1.000
  • Motorrijtuigenbelasting € 120
  • Onderhoudskosten, inclusief remblokjes en banden € 200 – € 500
  • Brandstof (bij 2.000 – 15.000 km per jaar) € 175 – € 1.300
  • Stalling (indien nodig) € 150 – € 500

Je kunt de aanschafkosten ook meenemen in de jaarlijkse kosten via afschrijving.
Bij onderstaande afschrijving gaan we er vanuit dat de waarde van de motor na 5 jaar nog 40% van de aanschafwaarde is. En de helm en motorkleding vervangen worden na 5 jaar.

  • Afschrijving motor, helm en kleding per jaar € 700 – € 2.700

Een goedkope tweedehands motor kan wat goedkoper uitvallen, vooral door de lagere afschrijving van de aanschafkosten. Een Ducati 1199 Panigale Superleggera en/of dagelijks 100 km rijden zorgt natuurlijk voor extra kosten.

Kosten motorrijbewijs

Om motor te mogen rijden is een apart rijbewijs nodig, een rijbewijs A. Het rijbewijs A betreft drie verschillende categorieën, namelijk motorrijbewijs A1, A2 en A. Met het rijbewijs A1 mag je alleen op lichte motoren rijden (tot 11kw), met A2 op het middensegment (tot 35 kw) en met A op elke motor.

Voor het behalen van het motorrijbewijs hebben mensen gemiddeld tussen de 15 en 20 rijlessen nodig. Een rijles kost meestal tussen de € 35 en € 55.
Reken daarom voor de motorrijlessen tussen de €  525 (15 x €35) en  € 1.100 (20 x € 55).

Er moeten voor het motorrijbewijs drie examens gehaald worden: AVB (voertuigbeheersing), AVD (praktijkexamen op de weg) en het theorie-examen. Als je alle examens in één keer haalt ben je hiervoor tussen de € 400 en € 500 kwijt. Moet je een extra keer praktijkexamen doen, dan komt daar circa € 300 bij.

De kosten voor het behalen van je motorrijbewijs (A1) liggen dus globaal tussen de € 1.000 en € 2.000.

Aanschaf van een motorfiets

Een nieuwe motor is te koop vanaf zo’n € 5.000. De bovengrens is – net als bij auto’s – redelijk onbegrensd, maar de meeste mensen geven toch niet meer uit aan een motor dan zo’n € 20.000.

Tweedehands kan natuurlijk ook. De prijs van tweedehands motoren zijn afhankelijk van het model en het type. Hoeveel vraag is er en hoe goed is de reputatie?

De waarde daalt de eerste jaren het sterkst. Denk hierbij aan een daling van 20% in het eerste jaar, dan 15% in het tweede jaar, 11% in het derde, 9% in het vierde, 8% in het vijfde, etc.

Huren van een motor

Als je (nog) geen motor bezit, kun je ook een motor huren. Dit kost tussen de € 50 (licht) en € 150 (zwaar) per dag.

Kosten helm en motorkleding

Goede motorkleding is belangrijk, omdat dit zorgt voor bescherming van je kostbare lichaam. Een verstandige motorrijder draagt naast een helm ook een motorpak, handschoenen en schoenen of laarzen.

Een  motorhelm kost al snel enkele honderden euro’s.
Een motorpak, of losse motorjas + motorbroek, kost gemiddeld tussen de € 500 en € 1.000.
Reken voor motorlaarzen tussen de € 200 en € 500.

Kleding is altijd modegevoelig, dus wachten op een uitverkoop helpt om hiervoor kosten te besparen.

Motorverzekering

De kosten van de verplichte motorverzekering zijn net als bij een auto zeer afhankelijk van de waarde van de motor en wat je wilt verzekeren: WA, WA + diefstal of WA + All Risk.

Enkel een WA verzekering kost tussen de € 60 en € 100 per jaar.
Voor WA + diefstal al loopt dit al snel op naar € 200 als de motor niet te oud is.
Een WA + All Risk verzekering, die al snel verstandig is bij en (vrij) nieuwe motor, kan oplopen tot € 1.000 per jaar (nieuwe motor van € 15.000).

Vaak kun je de motor uit de verzekering halen in de winter, via een zogenaamde winterstop. Je mag er dan natuurlijk niet op rijden. De winterstop loopt meestal van december tot en met februari.

Daarnaast helpt niet botsen natuurlijk ook voor het opbouwen van een no-claimkorting, die de verzekeringskosten, net als bij een auto, flink kan drukken.

Motorrijtuigenbelasting

Over de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor motoren kunnen we kort zijn. Deze is ongeveer € 30 per kwartaal, wat een paar euro kan schelen afhankelijk van de provincie.

Onderhoudskosten, remblokjes en banden

Banden kosten gemiddeld tussen de € 60 en € 75 per band. Banden gaan bij normaal gebruik ongeveer 4 jaar mee.

Een kleine beurt kost gemiddeld € 200, voor een grote beurt ben je al gauw € 700 (inclusief nieuwe banden) kwijt.

Brandstofkosten

De brandstofkosten zijn natuurlijk afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt. Rij je alleen in de zomer bij mooi weer, of rij je dagelijks naar je werk op 75 km afstand van je woonplaats. Een motor verbruikt gemiddeld 1 op 20. Bij recreatief gebruik en 2.000 km per jaar kom je op € 175, bij woon- werkverkeer (15.000 km) km is dat pakweg € 1.300 per jaar.

Stalling

Wanneer je je motor tijdens de wintermaanden wilt stallen moet je rekenen op € 45 per maand.